Zonder hulpmiddelen stoppen met roken

Article banner

Zonder hulpmiddelen stoppen (ook wel ‘cold turkey’ genoemd) werkt voor sommige mensen, maar onderzoek toont aan dat wilskracht alleen niet de meest succesvolle manier is om te stoppen met roken.

Van de 100 rokers die alleen op deze manier willen stoppen, zijn er na één jaar 3 rookvrij[1].

VERHOOG JE KANSEN OM COLD TURKEY TE STOPPEN

Als je overweegt om cold turkey te stoppen, is het belangrijk om je mentaal voor te bereiden, omdat je niet op de steun van nicotine vervangende therapieproducten (NVT) kan rekenen om de drang naar een sigaret te verminderen.

Hieronder lees je hoe je je kansen op stoppen vergroot als je zonder hulpmiddelen wilt stoppen.

“Gooi op de dag voordat je stopt alle sigaretten en asbakken weg.”

Kies een datum waarop je stopt

Kies een stopdatum over 2 à 3 weken, zodat je de tijd hebt om je voor te bereiden zonder je motivatie kwijt te raken. Stress kan het verlangen naar nicotine erger maken. Kies dus een rustig tijdstip in je agenda. Sommige mensen stoppen bijvoorbeeld tijdens een lang weekend, een vakantie of een verblijf in het ziekenhuis. Ga tegelijkertijd sociale gelegenheden uit de weg waarbij je in de verleiding kan komen om te roken.

“Het is een goed idee om vrienden en familie te vertellen dat je stopt, zodat ze je kunnen helpen en je hopelijk uit de buurt houden van verleidingen!”

Identificeer wat jouw triggers zijn om te roken

De nicotine-ontwenningsverschijnselen zijn doorgaans 2 à 3 dagen na je laatste sigaret het hevigst. Daarna volgt er een periode van ongeveer een week waarin ze geleidelijk verminderen. De momenten waarop je doorgaans een sigaret opsteekt zijn waarschijnlijk ook de momenten waarop je verlangen naar nicotine het moeilijkst zijn om te weerstaan.

Wanneer wil je het liefst roken: met een kop koffie erbij, tijdens je pauze op het werk, als je op stap bent met vrienden? Bereid je voor op een verandering in je routines en voorkom dat je in situaties terecht komt waarbij je in de verleiding kan komen om te roken. In ieder geval in de eerste paar weken.

Wat te doen als je verlangt naar een sigaret?

Om je gemotiveerd te houden, kun je de redenen opschrijven waarom je stopt en ze vervolgens voorlezen als je zin krijgt in een sigaret.

  • Schrijf op waarom je wilt stoppen

  • Afleiding kan helpen

Bel een vriend(in) op, haal diep adem, maak een wandeling of lees een boek. De eerste paar dagen met nicotine-ontwenningsverschijnselen kunnen pittig zijn, maar als je de drang om te roken kunt weerstaan zou het verlangen in de 2 à 3 weken erna minder moeten worden.

'Cold turkey' vs NiQuitin®

Als je hebt geprobeerd om cold turkey te stoppen en het is mislukt, kun je ook nicotinevervangende therapie overwegen. Mensen die nicotinevervangende therapie gebruiken om te stoppen met roken, hebben 50% tot 70% meer kans op slagen. Kies welk NiQuitin® geneesmiddel het best bij je past.

NiQuitin®patches Als je vastbesloten bent om direct volledig te stoppen, gebruik dan NiQuitin®Clear Patch, transdermale pleister om in 3 stappen de hoeveelheid nicotine in je lichaam af te bouwen totdat je de pleisters niet meer nodig hebt.

De NiQuitin®Clear patch transdermale pleister geeft snel nicotine af. De pleister biedt vervolgens een gelijkmatige afgifte om 24 uur lang de behoefte aan een sigaret en mogelijke ontwenningsverschijnselen te verminderen.

Kies je liever niet voor een pleister, dan biedt NiQuitin® je ook nog de NiQuitin® Minilozenge om je te helpen stoppen met roken. De kleine zuigtabletjes lossen normaal gesproken in 10 minuten op in je mond waardoor je de drang naar een sigaret snel zult voelen afnemen. Het doosje van NiQuitin® Minilozenge is zo ontworpen dat het in iedere broekzak of handtas past, je kan het overal meenemen. De producten van NiQuitin® dienen niet tegelijkertijd gebruikt te worden.

Of je nu in een vergadering zit, uit eten bent of in een vliegtuig zit, NiQuitin®biedt uitkomst. Zo houd je altijd controle over je stoppoging. Iedere sigaret die je minder rookt is een overwinning voor jezelf.

[1]https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/stop-smoking-coping-with-cravings/