Nicotine ontwenningsverschijnselen

Article banner

Je wilt graag stoppen met het oog op je eigen gezondheid en dat van je gezin (en misschien ook voor je portemonnee…) maar de ontwenningsverschijnselen van nicotine kunnen pittig zijn.

HET HELPT ALS JE WEET WAT JE KUNT VERWACHTEN

Als je weet wat je kunt verwachten kun je je mentaal voorbereiden en heb je kans om voor elke stap onderweg steun te regelen – of dat nu van een stoppen-met-roken coach is, een nicotinevervanger of vrienden en familie.

Als je weet wat je kunt verwachten kun je je mentaal voorbereiden en heb je kans om voor elke stap onderweg steun te regelen – of dat nu van een stoppen-met-roken coach is, een nicotinevervanger of vrienden en familie.

We weten dat stoppen met roken niet makkelijk is, maar met de juiste motivatie en steun kan je het.

Verlangen naar nicotine

Als je stopt is het eerste wat je waarschijnlijk gaat merken een sterke behoefte om weer te gaan roken. Nicotine is zeer verslavend en als je jezelf dat eenmaal ontzegt komen je hersenen in opstand. Zo’n intens verlangen naar nicotine kun je al twee of drie uur na je laatste sigaret krijgen.

Er zijn twee soorten verlangens.

  • Het eerste is een constant verlangen op de achtergrond om te roken. Dit verlangen wordt in de weken na het stoppen geleidelijk aan minder.
  • Het tweede verlangen is een onverwacht intens verlangen naar een sigaret. Deze plotselinge behoefte kan voortkomen uit routine, bijvoorbeeld roken na het eten of bij een glaasje alcohol of als je je erg blij, verdrietig of gestrest voelt. Hoewel je zo'n plotseling verlangen na verloop van tijd doorgaans steeds minder krijgt, kan het wel verrassend sterk zijn - zelfs maanden nadat je bent gestopt.

Angst en slechte stemming

Hoewel je wilt stoppen is het heel gebruikelijk dat je je onrustig of angstig voelt bij de gedachte dat je geen sigaretten bij de hand hebt. Hoe langer je hebt gerookt, des te erger het kan zijn.

Probeer te stoppen op een dag in het weekend of in de vakantie. Je wilt niet dat je stoppoging door stress op het werk mislukt. Een ziekenhuisopname kan een ook een aanleiding zijn om te stoppen.

“Het is volkomen normaal dat je je nerveus voelt als je eenmaal gestopt bent.”

Een nicotinepleister kan hier de scherpe kantjes vanaf halen en ook helpen om andere ontwenningsverschijnselen te verminderen. Praten over hoe je je voelt kan ook helpen. Sluit je aan bij een stoppen-met-roken-groep, bel een vriend op die je kan steunen of praat met iemand die ook is gestopt.

Het is verleidelijk om de zenuwen te temmen door weer een sigaret op te steken, maar vergeet niet dat de sigaretten ervoor hebben gezorgd dat je je nu zo voelt. Leid de aandacht af door te gaan wandelen, een goed boek te lezen of naar de film te gaan. Als je de eerste paar dagen doorkomt, wordt het daarna een stuk makkelijker. Als er niets verbetert, neem dan contact op met een tabakoloog of surf dan naar tabakstop.be.

Concentratieproblemen

Veel mensen met nicotine-ontwenningsverschijnselen hebben problemen om zich te concentreren.

Maak het jezelf makkelijker en zoek steun bij je baas en je collega's als je denkt dat het van invloed kan zijn op je werk. De symptomen duren maar een paar dagen en als je eenmaal rookvrij bent, word je veel gezonder en fitter (en houd je meer geld over).

Rusteloosheid en slaapproblemen

Je bent de eerste rookvrije dag goed doorgekomen maar 's avonds kun je je rusteloos gaan voelen. Een stevige wandeling of een paar ademhalingsoefening of relaxatie kunnen helpen om overmatige spanning kwijt te raken en makkelijker in slaap te vallen.

Als slapeloosheid een probleem is, neem dan contact op met een tabakoloog of je huisarts voor meer advies.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veelvoorkomend ontwenningsverschijnsel van nicotine, met name tijdens de tweede en derde stopdag. Een koud glas water of een dutje kan helpen. Het is een goed idee om wat pijnstillers bij je te hebben, bijvoorbeeld paracetamol, zodat je erop voorbereid bent.

En laat je niet verleiden tot een sigaret om van je hoofdpijn af te komen. Het is juist het roken dat voor die hoofdpijn heeft gezorgd.

Toename in lichaamsgewicht

Studies suggereren dat sommige mensen een paar kilo bijkomen in de eerste 8 tot 10 weken na het stoppen [1]. Dit komt doordat nicotine de stofwisseling versnelt en als hongeronderdrukker werkt, wat kan leiden tot gewichtstoename als je stopt. Een paar kilo extra is echter een klein offer in vergelijking met de enorme voordelen voor je gezondheid en je uiterlijk als je eenmaal gestopt bent met roken.

Hoe NiQuitin® je kan helpen om te stoppen

Uit wetenschappelijk onderzoek en gesprekken met rokers weten we hoe moeilijk stoppen kan zijn. Nicotine-ontwenningsverschijnselen kunnen pittig zijn en dan wil je een product dat effectief is.

We weten ook dat iedereen anders is. Daarom hebben we een reeks producten ontwikkeld die je de flexibiliteit geven om te kiezen op welke manier je stopt.

Als je vastbesloten bent om direct volledig te stoppen, gebruik dan NiQuitin® Clear patch om in 3 stappen de hoeveelheid nicotine in je lichaam af te bouwen totdat je de pleisters niet meer nodig hebt. De NiQuitin® pleister geeft niet alleen snel nicotine af, hij geeft gedurende 24 uur een relatief constante hoeveelheid nicotine afgifte om 24 uur lang het intens verlangen naar een sigaret en mogelijke ontwenningsverschijnselen te verminderen.

Kies je liever niet voor een pleister, dan biedt NiQuitin® je ook nog de NiQuitin® Minilozenge om je te helpen stoppen met roken. De kleine zuigtabletjes lossen normaal gesproken in 10 minuten op in je mond waardoor je de drang naar een sigaret snel zult voelen afnemen. Het doosje van NiQuitin® Minilozenge is zo ontworpen dat het in iedere broekzak of handtas past, je kan het overal meenemen. De producten van NiQuitin® mogen niet tegelijkertijd gebruikt worden.

Of je nu in een vergadering zit, uit eten bent of in een vliegtuig zit, NiQuitin® biedt een oplossing. Iedere sigaret die je minder rookt is een overwinning voor jezelf.

[1]J.GAILLY, Aanbeveling stoppen met roken, Huisarts Nu, september 2006; 35(7)